Na elke vlucht vult de piloot een formulier in, waarmee hij de monteurvertelt welke problemen of afwijkingen hij tijdens de vluchtondervond, enwelke reparaties of bijstellingen nodig zijn.
De monteur leest het probleem en vult op het onderste deel van hetformulier in welke actie of corrigerende maatregel heeftplaatsgevonden.
De piloot neemt het formulier voor de volgende vlucht door.Zeg nooit dat monteurs en techneuten geen gevoel voor humor hebben.Hier volgt een bloemlezing van de bijgehouden onderhoudsklachten en-problemen, aangedragen door de KLM piloten en deoplossingen opgeschreven door demonteurs
P = Probleem zoals verwoord door de piloot, O = Oplossing en de actie van de monteur.
P: De band van het linker binnenwiel is bijna aan vervanging toe.
O: De band van het linker binnenwiel bijna vervangen.
P: Test vlucht OK, behalve het automatisch landingssysteem, is erg ruw.
O: Automatisch landingssysteem is op dit vliegtuig niet geïnstalleerd.
P: Er zit iets los in de cockpit.
O: Iets in de cockpit vastgezet.
P: Dode insecten op het windscherm.
O: Levende insecten zijn nabesteld.
P: Automatische piloot, op hoogte handhaving, veroorzaakt een daling van200 voet per minuut.
O: Kan het probleem niet op de grond nabootsen.
P: Sporen van lekkage op rechter landingsgestel.
O: Sporen verwijderd.
P: DME volume ongelooflijk hard.
O: DME volume op een geloofwaardiger niveau afgesteld.
P: Frictiesloten zorgen ervoor dat gashandels blijven staan.
O: Daarom zitten ze er ook in.
P: IFF werkt niet.
O: IFF werk nooit in de "UIT" stand.
P: Motor no. 3 kwijt.
O: Na een korte zoektocht motor aan rechtervleugel gevonden.
P: Vliegtuig gedraagt zich eigenaardig.
O: Vliegtuig gewaarschuwd zich te herpakken, recht te vliegen en zichserieus te gedragen.
P: Doelradar humt.
O: Doelradar opnieuw geprogrammeerd met liedjes.
P: Muis in cockpit.
O: Kat geïnstalleerd.
P: Geluid achter instrumentenpaneel. Klinkt als dwerg met een hamer.
O: Hamer van dwerg afgepakt.
Comments