Mijn liefde voor 3D - deel 1

By Geert, 9 April, 2010

Groot was mijn verbazing toen ik deze week de Fnac binnenstapte. Een gigantisch monster van een 3D-televisie stond daar naar de argeloze klant te grijnzen. De strijd was dus begonnen. Een strijd waarbij enkel verliezers zullen overblijven.


Een extra inhoudsloze dimensie
Want laat ons eerlijk zijn: geen kat zit te wachten op die 3D-tv. Deze zogenaamde toekomst van de entertainment is enkel een stuiptrekking van een industrie die zichzelf heeft doodgeknuffeld met de illusie dat de consument alles steeds groter en dommer wil.

Wil de tv-kijker nu echt de tetten van Martine Tanghe in zijn gezicht geduwd krijgen? Of erger nog: het ego van Siegfried Bracke in drie dimensies in de huiskamer halen? Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar ik denk van niet. En stel dat je toch de memmen van Erika Van Tielen in alle detail wil analyseren? Gaat dit dan niet snel vervelen?

Ik weet het. Het wordt steeds zeldzamer, maar voor sommige tv-programma's geldt gelukkig nog steeds dat de inhoud belangrijker is dan de vorm. 3D-beelden bieden in dit opzicht slechts relatief beperkte mogelijkheden tot echte meerwaarde. Ontbreekt deze meerwaarde dan vervalt die technologie al snel tot een gimmick. Experts noemen dit fenomeen het ontbreken van een 'killer-applicatie'. Voor 3D-tv is er vooralsnog geen sprake van een killer-applicatie.

Je hoeft niet ver te zoeken voor voorbeelden van dit soort 'missers' in de televisiewereld. Denk maar aan de interactieve televisie. Iedereen dacht enkele jaren geleden dat dit wel een super succes moest worden. En wat blijkt nu? Interactieve tv is morsdood...

Voeg daarbij nog eens een lange lijst aan praktische beperkingen en je hebt een perfect recept voor een commerciële catastrofe. Sony, Panasonic, Philips... zetten groot geld in op 3D-tv. Het lijkt wel of ze de kater van de Blu-Ray al helemaal vergeten zijn. Ik zou alvast geen aandelen van deze bedrijven kopen.

De markt waarvoor 3D echt een meerwaarde betekent, houdt zich ondertussen angstvallig stil: de games industrie. Nintendo heeft aangekondigd dat hun Nintendo DS binnenkort in een 3D variant op de markt komt onder de naam van Nintendo 3DS... maar daar blijft het voorlopig bij. Toch zal dit de 'killer-markt' voor 3D worden. Geloof me!

In een volgend deel probeer ik de praktische beperkingen van 3D-tv wat nader te bekijken.

Comments