Ondanks dat het zwaard van Damocles boven het VRT-gebouw lijkt te hangen in de vorm van drastische besparingen, blijven de programma’s die het produceert geweldig scoren. En dan heb ik het niet enkel over de kanonnen zoals De allerslimste mens ter wereld en FC de kampioenen, maar vooral over de pareltjes In godsnaam, De school van Lukaku, Zonde van de zendtijd, Duts, Duts en... ah, ja Duts natuurlijk.
Dit soort programma’s maakt helemaal geen kans om op de huidige commerciële zenders geprogrammeerd te worden omwille van de zogeheten ‘niche’-doelgroepen. Inderdaad, die creaties zijn niet voor ieders smaak, maar dat is vaak nog hun grootste troef. Ze zetten aan het denken en verleggen grenzen. Iets wat je van de zoveelste gebrek-aan-talentenshow niet kan zeggen. Het zou echt wel zonde zijn om dit soort vernieuwende, vaak experimentele programma’s te moeten missen?
Over dutskens gesproken: volgens het boekje “Live or let die” van volksvertegenwoordiger Carl Decaluwé (CD&V) zullen zenders als VRT en VTM in de toekomst ophouden te bestaan. Daarom is het volgens hem noodzakelijk om nu al te erkennen dat VRT zal gereduceerd worden tot een simpel openbaar productiehuis in plaats van een publieke zender. Carl gaat ervan uit dat public broadcast gaat evolueren naar public content.
De kijker zal in de toekomst zelf zijn ‘menu’ samenstellen. Bedrijven als Telenet en Belgacom zorgen dan wel dat zowel publieke als commerciële programma’s aangeboden worden op hun systeem. Geen behoefte meer aan generieke zenders zoals één, canvas, vtm, 2be of vt4. Weg ermee!
Van het lineaire tv-aanbod, waarbij de programma’s rechtstreeks en netjes opeenvolgend worden uitgezonden, is dus helemaal geen sprake meer. Lineaire programmatie wordt volgens Carl volledig verdrongen door video-op-aanvraag (video-on-demand).
Klinkt allemaal heel erg overtuigend en vele media-experts worden wild van dit soort scenario’s. Maar komt het ooit wel zover? Zullen wij binnenkort allemaal naar Youtube kijken in plaats van de huidige zenders?
Een belangrijke aanname in de bovenstaande these is dat de consument bereid zal zijn om zelf door het aanbod te gaan snuffelen en zijn eigen programma’s te kiezen. Het gaat hier over een aanbod dat nu al gigantisch is en in de komende jaren alleen maar kan groeien en dat vooral omdat de productiekosten zullen blijven dalen.
Velen gaan die keuzevrijheid inderdaad met beide handen aangrijpen, als ze het nu al niet doen. Er worden nu al massale aantallen illegale downloads van tv-series geregistreerd op torrent-sites. Maar was dit niet een publiek dat sowieso minder vatbaar was voor lineaire televisie?
Misschien wordt hier wel een belangrijke doelgroep over het hoofd gezien. Ik heb het hier over de mensen die ’s avonds thuis komen, moe in de zetel ploffen en gewoon door één druk op de knop ontspannende programma’s op hun televisie willen toveren. Liefst nog programma’s waar ze de dag nadien over kunnen praten op 't werk.
Deze groep neemt wereldwijd zelfs nog lichtjes toe. Momenteel telt lineaire televisie 4 miljard gebruikers. Ter vergelijking: er zijn wereldwijd 2 miljard internetgebruikers.
Uiteraard gaat het televisiemedium sterk wijzigen in de komende jaren. Zo zal internettelevisie ongetwijfeld erg populair worden (meer nog dan 3-D televisie, ahum). Via het internet kan je op je televisiescherm tv-programma's opvragen of op internet surfen. Die rage valt niet meer te stoppen.
Maar merken zoals één, canvas en vtm zullen zeer waarschijnlijk ook hun waarde blijven behouden, al was het in een lichtjes gewijzigde en meer moderne vorm. Video-on-demand heeft immers nog een lange weg af te leggen alvorens het kan concurreren met het talk-of-the-day-effect van lineaire televisie, denk maar aan de allerslimste mens. Rechtstreekse event-gebaseerde programma's hebben bovendien nog steeds geen beter alternatief medium gevonden.
WORDT HOOGSTWAARSCHIJNLIJK VERVOLGD
Comments