Al sinds de eerste dagen dat het concept commerciĆ«le omroep in onze Vlaamse contreien werd geĆÆntroduceerd, was ik een fervent ābij wijlen fanatiek- voorstander van de openbare omroep, toen nog BRT. Bij wijze van manifest had ik dan ook een mooie blauw-gele sticker met het logo van het huis van vertrouwen op mijn boekentas geplakt.
Je moet dit soort actie natuurlijk in de tijdsgeest van begin 1989 bekijken: bijna iedereen vond het toen een verademing om eindelijk eens āgoeieā programmaās te bekijken op de buis. Let wel, hieronder vielen niet mis te verstane pareltjes zoals Bompa en Rad Van Fortuin. Toen openlijk voor je BRT-voorkeur uitkomen, stond quasi gelijk aan sociale zelfmoord. Neen, neen, ik was helemaal geen puberende rebel, hoogstens een tot de tanden gewapende guerrilla!
Geen wonder dus dat ik niet veel later op school een stichtende spreekbeurt gaf over het nut van een openbare omroep, gevolgd door zowaar een debat met mijn medestudentjes. Al haalde ik toen niet mijn groot gelijk, ik placht mezelf nog steeds te troosten door het feit dat er achteraf -en buiten gehoorafstand van de andere studentjes- toch enkele geheime medestanders naar mij toe stapten.
Meer dan twintig jaar later werk ik voor wat nu VRT mag heten. En dat doe ik niet met weinig trots. In tegendeel, ik geniet dagelijks van de sublieme aanbod van mijn werkgever. Een paar voorbeelden? Van vlees en bloed. Duts. Studio Brussel. Publiek Geheim. In Godsnaam. De School van Lukaku. Stuk voor stuk prachtige voorbeelden van vernieuwende en geƫngageerde televisie. Maar er is geen mooier voorbeeld dan het nieuwe programma van de Neveneffecten: Basta!
Kan iemand zich voorstellen dat een programma als Basta zou gemaakt worden voor een commerciƫle zender? Ja? Satire op een door reclame gefinancierd station? Laat me niet lachen! Commercie is moordend voor het gewaagde, het vernieuwende, het grensverleggende. Dat is een mediawet! Zoete koek is hun enigste referentiekader. Of zijn er sterke tegenvoorbeelden?
Daarom ook word ik zo moe van al die grote breinen die roepen dat ze de VRT maar moeten afschaffen. Waarom wordt dit nooit geopperd voor al die commerciƫle pulpzenders? Denken die mensen nu echt dat het maken van televisie gratis kan? Dat al die zenders zomaar uit het niets hun ding doen? Wie betaalt VTM? Wie betaalt VT4?
Wij, natuurlijk!
Dagelijks dokken wij voor Familie door te dure producten te kopen in de winkel. En dat is nog niet alles... Er zijn aandeelhouders die daarenboven ook nog eens rijker worden van die zenders... Ook dat betaalt de burger.
Neen, ik heb niets tegen commerciĆ«le zenders, in tegendeel. Zij hebben ook hun bestaansrecht. Maar... vermits wij er evengoed allemaal aandeelhouders van zijn, moeten wij eindelijk ook eens beginnen waar voor ons geld de eisen! Daar hebben we immers recht op. Belspelletjes weg, āt is maar een begin!
En voor VRT dan? Gemiddeld kost zij de burger 43 euro per jaar (of 12 eurocent per dag). Daarvoor krijgt hij 2 televisienetten (EĆ©n en Canvas/Ketnet), 6 radionetten (Radio 1, Radio 2, Klara, MNM, Studio Brussel en RVi), verschillende websites en extra digitaal aanbod.
EĆ©n enkel ticket voor het Sportpaleis is al duurder... stel je voor.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=QDWu2eHn41k]
Comments