En de economie? Zij draaide door.

By Geert, 12 January, 2011

Onze economie steek toch mooi in elkaar, niet? Je hebt vraag. Je hebt aanbod. En die houden elkaar wonderbaarlijk in balans. Marketing vormt dan de gepimpte motor van deze goed geoliede machine en via de belastingen draait de staat als een dynamo mee op dit wiel van ongebreidelde consumptie. Ach, het is een zaligheid om een klein spaakje te mogen zijn in dit systeem van welvaart en vooruitgang. Bij de gedachte alleen al kom ik bijna klaar... bijna zei ik! Wat zouden we immers zijn zonder dit wonder van de moderne samenleving?


Weg met het spaarvarken!!

Nu ja, het is –laten we eerlijk zijn- niet al rozengeur en maneschijn wat de klok slaat. Waarom bijvoorbeeld staat er nog steeds geen vervaldatum op geld? De economie draait toch enkel zolang het geld maar blijft rollen? Dus als sommige simpele Jannen met petten een appeltje op het droge zetten voor hun oude dag, dan zorgen die er toch enkel voor dat de vooruitgang niet meer zo snel vooruitgaat? Belgen zijn verwoede spaarders en dat komt onze economie zeker niet ten goede. Ah, nee.

Neen, dan ben ik helemaal in voor die vervaldatum. Simpel, maar geniaal. Als je maandelijks je loontje naar je boontje krijgt zorg je maar best dat alles netjes binnen de twee maanden opgesoupeerd is, of je pecunia verdwijnt als sneeuw in de nacht. Dan pas zal onze economie echt goed beginnen te draaien. Gedaan met al die recessie! Gedaan met de crisis!

Wat? Je vindt dit maar een dom idee? Tja, dan besef je niet dat dit momenteel al met succes wordt toegepast. En bovendien elk jaar in toenemende mate. Inderdaad, stap maar eens een Fnac-winkel binnen. Gooi wat van je zuurverdiende geld op tafel en een enthousiaste doctorandus in klantvriendelijkheid bied je met een brede glimlach een “cadeaubon” aan.

En dit, jawel, is het summum van ons edel consumptiemodel. Alhoewel velen denken dat deze bon in het leven is geroepen als service naar de klant toe, is de waarheid veel meer doordacht. Het draait inderdaad allemaal om die vervaldag. Ik durf er zelf geen getal op plakken, maar jaarlijks vervallen ettelijke kadobons zonder dat er iets mee gekocht werd. Kassa, kassa.

Bovendien geeft de klant, ook al wordt die bon uiteindelijk toch geïnd, zomaar voor een tijdje een bedrag in pand, zonder hier ook maar één cent extra voor terug te vragen. Stel je voor hoeveel duizenden euro’s Fnac zo elk moment in bewaring heeft zonder er iets voor te hoeven doen. En ja, dit brengt interesten op! Jippie!

Maar het kan nog beter. Bongo, Cadeaubox, Vivabox, Billy, Superidee en nog tal van andere box-pushers gaan nog een stapje verder! Als je merkt dat één van hun producten de vervaldag heeft overschreden, kan je zonder problemen bijbetalen om de vervaldatum te verlengen. Inderdaad, bijbetalen!!! Weer kassa, kassa!

Ook van de Ecocheques zullen de makers niet echt armer worden. Wie heeft niet ergens zo een cheque van 10 euro liggen? En wat doe je daar nu mee? Weer kassa kassa voor Sodexo en Edenred!

Ach, het helpt tenminste onze economie draaiende te houden, moet je maar denken.

Comments